Mozaik Logiko usluga

  • Default
  • Title
  • Date
  • Random

Kako donijeti dobru odluku?

m0013Nedavno sam pomagao jednom klijentu da donese odluku o tome koji će sustav upravljanja skladištem (Warehouse Management System – WMS) uzeti. Naime, nakon istraživanja tržišta, razgovora i posjeta dobavljačima te dobivanja njihovih ponuda, trebalo je donijeti odluku.

Problem je u tome da iako imamo dosta veliku pripremu i jako puno informacija, na kraju se odluka opet svodi na neki osjećaj. Isto tako je bilo i u ovom slučaju i klijent je već na osnovu nekog maglovitog osjećaja favorizirao jednog dobavljača, ali nije imao konkretne argumente (nije bila stvar u cijeni jer je on favorizirao skupljeg dobavljača – a možda je i to neki skriveni «bias» jer mislimo da za više novaca dobivamo više…).

U svakom slučaju klijent me zamolio da ih provedem kroz strukturirani proces donošenja odluke koji će imati glavu i rep i koji će se zasnivati na argumentima, a ne na osjećaju.

Tako smo krenuli od glavnih pitanja koja si trebamo postaviti kod donošenja svake odluke:

  • Što želimo postići?
  • Koji su nam kriteriji važni?
  • Kako evaluirati kriterije I usporediti alternative?

Postupak za donošenje odluke

Prvo smo se pitali što želimo postići s WMS-om odnosno što sve WMS treba raditi i zašto ga uopće uvodimo?

Što želimo postići sa WMS-om? - na ovo pitanje je naizgled lako odgovoriti, ali kad se inzistira na detaljima ipak se treba zamisliti. Trebalo je sastaviti listu ciljeva koje želimo postići i odgovori su se kretali u smjeru da:

  • želimo ubrzanje skladišnih procesa, a posebno prijema i izdavanja,
  • Želimo točnost zaliha i isporuka

Kada smo definirali ciljeve, sljedeća je na redu bila klasifikacija tih ciljeva.

Klasifikaciju ciljeva radimo na način da ih podijelimo u one koje MORAMO i one koje ŽELIMO imati. Ovo je eliminacijski korak jer neki su nam kriteriji toliko važni da bez njih ne idemo dalje. Tako na primjer, ako imam astmu i tražim novi stan, jedan od eliminacijskih kriterija je da stan ima klimu koja je u skladu sa mojim zdravstvenim potrebama.

Ako, dakle, WMS nešto mora imati (neka funkcionalnost, rok implementacije isl.) onda toj alternativi ili tom dobavljaču dajemo ili ne dajemo prolaz.

Ako nešto želimo i bilo bi dobro da to imamo (u ovom slučaju u sklopu WMS-a), ali nije presudno i eliminacijski kriterij onda mu dajemo težinu ili ponder (koliko nam je važan).

Tako smo u slučaju WMS-a definirali da su eliminacijski kriteriji činjenica da sustav mora imati neke funkcionalnosti (koje su u slučaju mojeg klijenta presudne) kao što su modul za deklariranje, paralelno komisioniranje, modul za inventure koji podržava cikličku i kontinuiranu inventuru i koji podržava RF i bar-kod tehnologiju. U užem krugu su ostala dva dobavljača koji su zadovoljili sve eliminacijske kriterije.

Dodavanje težine ili pondera kriterijima - Sljedeće na redu je definiranje i ponderiranje ostalih kriterija. Rekli smo da svi ostali kriteriji koji nisu eliminacijski moraju dobiti ponder koji će im dati određenu važnost. Postupak je takav da se najprije odredi najvažniji kriterij i dodijeli mu se ponder 10. u našem slučaju najvažniji kriterij je bio brzina implementacije pa je njemu dodijeljen ponder 10, a ostalim kriterijima su dodijeljeni ponderi u relativnoj važnosti u odnosu na ovaj najvažniji i to u rasponu od 1-10.

Ocjenjivanja alternativa - Tek u ovoj fazi dolazi do ocjenjivanja pojedinih alternativa - u ovom slučaju su to dobavljači WMS softvera. Dodaju se ocjene (bodovi) za svakog dobavljača (alternativu) i za svaki od kriterija. I ovdje uzimamo raspon od 1-10.

Na redu je klasična matematika odnosno množenje pondera (težine) svakog kriterija sa ocjenom po svakom dobavljaču i kriteriju. Kada matematika odradi svoje dobili smo kvantificirano ono što smo na nivou osjećaja već i znali - ili smo se iznenadili i matematika je pokazala onu svoju neumoljivu stranu.

Međutim, ovo nije kraj. Možda smo dobili pobjednika što se tiče kriterija i ocjena, ali ostao je još jedan važan korak - a to je definiranje i ocjena rizika. U nekom slučaju ocjene su na strani jedne alternative, ali su možda i rizici. Iz tog razloga treba analizirati i rizike kako bi odvagnuli i njihov utjecaj na odluku.

 

Definiranje rizika

Prilikom određivanja potencijalnih rizika trebamo pokušati odgovoriti na sljedeća pitanja:

  • Da li je moguće da za te dobavljače imamo pogrešne informacije? Da li su izvori informacija na osnovu kojih smo donijeli određene zaključke i ocjene pouzdani i da li se na njih možemo osloniti. Da li smo provjerili informacije iz više izvora?
  • Što bi moglo krenuti krivo ako se odlučimo za bilo koju alternativu/dobavljača?
  • Što bi moglo spriječiti uspješnu implementaciju ove alternative/dobavljača?

Kada smo definirali pojedine rizike, Svakoj od alternativa treba  dodijeliti potencijalni rizik. Obično se dodjeljuju tri nivoa rizika: Mali, Srednju, Visoki. U našem slučaju smo identificirali sljedeće rizike:

  • Netočne informacije
  • Sučelje s ERP-om
  • Monopol na WMS
  • Održavanje
    • Cijena
    • Resursi
  • Slaba snimka stanja

Kada dodijelimo svakoj alternativi odnosno dobavljaču pripadajući nivo rizika trebamo napraviti dvije stvari:

  • Pogledati one rizike u kojima pojedina alternativa odskače i ima veći rizik od drugih alternativa i
  • odlučiti da li smo u slučaju visokog rizika spremni živjeti s tim rizikom ili ne?

Kada smo odvagnuli rizike i matematika je odradila svoje ostao je još jedan važan sastojak - kako se vi osjećate sa ovom odlukom? Što vam vaš osjećaj u želucu kaže? Da li osjećate da vas nešto smeta i da li vam je nelagodno u vezi sa odlukom koja visi na papiru? Da li vam se čini da ste nešto zaboravili? Ako imate takav osjećaj onda vam preporučam da još jednom prođete kroz sve faze i da provjerite sve informacije koje ste uzeli u obzir te da uključite u proces neke nove ljude kako bi čuli svježi pogled na ovu temu. U svakom slučaju ne treba zanemariti iskustvo koje se javlja kroz vaš osjećaj, ali ne treba donositi odluke samo na osnovu osjećaja.

 

Mozaik Logiko projekata

  • Default
  • Title
  • Date
  • Random
  • U razdoblju od svibnja 2015 do travnja 2016. godine LIM Samobor je nakon intenzivnih investicijskih aktivnosti proveo projekt stabilizacije i optimizacije poslovnih procesa. Projekt je obuhvatio sve poslovne procese tvrtke, a fokus je stavljen na smanjenje troškova. Glavni ciljevi projekta su bili: stabilizirati ukupno poslovanje kroz optimizaciju pojedinih procesa smanjiti
    Read More
  • U suradnji sa tvrtkom Logomatika, LOGIKO je osmislio i napravio novi način provedbe proizvodnih procesa u tvrtci Aloflexpack. Projekt je bio zamišljen da pripremi proizvodne procese za njihovu informatizaciju i automatizaciju kroz sve faze proizvodnje i kroz nekoliko tvornica u sastavu AFP Grupe. Kao što je poznato "jedino što je
    Read More
  • Projekt Optimizacija skladišnih procesa u tvrtki ROTO DINAMIC izveden je u razdoblju 07/2014 - 12/2014. Logiko je pomogao menadžmentu u postavljanju nove organizacijske strukture poduzeća, definiranje pozicije logistike u organizacijskoj matrici te pronalaženje i uspostave vodećeg kadra logistike.
    Read More
  • Seminar je bio poučan inspirativan i pokrenuo je suradnju sa gosp. Zrilićem i njegovim timom suradnika i konzultanata u svrhu modernizacije našeg skladišta i procesa te optimizacije zaliha. U rujnu iste godine cijeli je projekt završen na zadovoljstvo svih uključenih u proces.
    Read More
  • Učinak svega navedenog bio je izrazito pozitivan:Na osnovu rada sa LOGIKO metodom upravljanja zalihama i modulom koji je na osnovu nje razvijen, zalihe su smanjene za 20%. Ova činjenica nam je pomogla da smanjimo troškove logistike i relativno bezbolno premostimo recesiju koja je dolazila. Više ne možemo zamisliti praćenje zaliha
    Read More
  • Benefiti koje smo dobili nakon završetka projekta bili su: Povećana produktivnost skladišta za nekoliko puta (promet poduzeća i na skladištu se drastično povećao, a broj radnika je ostao isti) Lakša i brža inventura Smanjenje hitnih i neisporučenih narudžbi za 30% Daleko veća točnost podataka – konačno smo mogli vjerovati stanju zaliha
    Read More
  • Nakon provedene analize potreba i mogućnosti IT sustava u dijelu matičnih podataka izvršene su prilagodbe kojima su bili uklonjeni uzroci dupliranja matičnih slogova te je u konačnici smanjen broj šifara artikala za 37% što je rezultiralo lakšim i bržim pretraživanjem šifrarnika te manjim brojem grešaka kod zaprimanja i izdavanja. Napravljena
    Read More
  • "Tehnike u upravljanju zalihama i skladištem koje nas je Antonio Zrilić naučio su dramatično poboljšale razumijevanje logistike. Gospodin Zrilić nam je pomogao da bolje sagledamo cjelokupnu logističku situaciju. Pružio nam je gomilu prijedloga koje smo pretočili u plan akcija te ubrzali protok robe na skladištu. Nivo usluge prema našim kupcima
    Read More

Master Class Options

  • Master Class Training PLUS+

    Master Class Training PLUS+

    Master Class Training + Snimka sa prezentacijom i vježbama
    4590 Kn + PDV Know How + Konkretna pitanja treneru/konzultantu Networking + Interakcija i diskusija sa kolegama Primjeri + Sudjelovanje u vježbama i Case Studyima Snimka kompletnog seminara
  • Master Class Training

    Master Class Training

    Puno sudjelovanje na dvodnevnom LOGIKO Master Class trainingu
    3790 kn + PDV Know How + Konkretna pitanja treneru/konzultantu Networking + Interakcija i diskusija sa kolegama Primjeri + Sudjelovanje u vježbama i Case Studyima ---
  • Snimka Master Class Training

    Snimka Master Class Training

    Kompletna snimka Master Class Traininga sa prezentacijom
    1500 kn + PDV Know How + Slušanje odgovora na pitanja polaznika --- Primjeri + Mehanika i praćenje vježbi i Case Studyia Snimka kompletnog seminara
  • 1

O nama

Logiko d.o.o.  dodaje vrijednost svojim klijentima i njihovim kupcima kroz poslovno savjetovanje, prilagođene radionice, coaching te tematske webinare i konferencije.

Kontakt

Za sve informacije dostupni smo:
 info(@) logiko.hr
  +385 1 6602 557
+385 1 6602 557 
 Barčev trg 14, 10000 Zagreb, Croatia
 
Prisutni smo na društvenim mrežama: