Mozaik Logiko usluga

  • Default
  • Title
  • Date
  • Random

Kako donijeti dobru odluku?

m0013Nedavno sam pomagao jednom klijentu da donese odluku o tome koji će sustav upravljanja skladištem (Warehouse Management System – WMS) uzeti. Naime, nakon istraživanja tržišta, razgovora i posjeta dobavljačima te dobivanja njihovih ponuda, trebalo je donijeti odluku.

Problem je u tome da iako imamo dosta veliku pripremu i jako puno informacija, na kraju se odluka opet svodi na neki osjećaj. Isto tako je bilo i u ovom slučaju i klijent je već na osnovu nekog maglovitog osjećaja favorizirao jednog dobavljača, ali nije imao konkretne argumente (nije bila stvar u cijeni jer je on favorizirao skupljeg dobavljača – a možda je i to neki skriveni «bias» jer mislimo da za više novaca dobivamo više…).

U svakom slučaju klijent me zamolio da ih provedem kroz strukturirani proces donošenja odluke koji će imati glavu i rep i koji će se zasnivati na argumentima, a ne na osjećaju.

Tako smo krenuli od glavnih pitanja koja si trebamo postaviti kod donošenja svake odluke:

  • Što želimo postići?
  • Koji su nam kriteriji važni?
  • Kako evaluirati kriterije I usporediti alternative?

Postupak za donošenje odluke

Prvo smo se pitali što želimo postići s WMS-om odnosno što sve WMS treba raditi i zašto ga uopće uvodimo?

Što želimo postići sa WMS-om? - na ovo pitanje je naizgled lako odgovoriti, ali kad se inzistira na detaljima ipak se treba zamisliti. Trebalo je sastaviti listu ciljeva koje želimo postići i odgovori su se kretali u smjeru da:

  • želimo ubrzanje skladišnih procesa, a posebno prijema i izdavanja,
  • Želimo točnost zaliha i isporuka

Kada smo definirali ciljeve, sljedeća je na redu bila klasifikacija tih ciljeva.

Klasifikaciju ciljeva radimo na način da ih podijelimo u one koje MORAMO i one koje ŽELIMO imati. Ovo je eliminacijski korak jer neki su nam kriteriji toliko važni da bez njih ne idemo dalje. Tako na primjer, ako imam astmu i tražim novi stan, jedan od eliminacijskih kriterija je da stan ima klimu koja je u skladu sa mojim zdravstvenim potrebama.

Ako, dakle, WMS nešto mora imati (neka funkcionalnost, rok implementacije isl.) onda toj alternativi ili tom dobavljaču dajemo ili ne dajemo prolaz.

Ako nešto želimo i bilo bi dobro da to imamo (u ovom slučaju u sklopu WMS-a), ali nije presudno i eliminacijski kriterij onda mu dajemo težinu ili ponder (koliko nam je važan).

Tako smo u slučaju WMS-a definirali da su eliminacijski kriteriji činjenica da sustav mora imati neke funkcionalnosti (koje su u slučaju mojeg klijenta presudne) kao što su modul za deklariranje, paralelno komisioniranje, modul za inventure koji podržava cikličku i kontinuiranu inventuru i koji podržava RF i bar-kod tehnologiju. U užem krugu su ostala dva dobavljača koji su zadovoljili sve eliminacijske kriterije.

Dodavanje težine ili pondera kriterijima - Sljedeće na redu je definiranje i ponderiranje ostalih kriterija. Rekli smo da svi ostali kriteriji koji nisu eliminacijski moraju dobiti ponder koji će im dati određenu važnost. Postupak je takav da se najprije odredi najvažniji kriterij i dodijeli mu se ponder 10. u našem slučaju najvažniji kriterij je bio brzina implementacije pa je njemu dodijeljen ponder 10, a ostalim kriterijima su dodijeljeni ponderi u relativnoj važnosti u odnosu na ovaj najvažniji i to u rasponu od 1-10.

Ocjenjivanja alternativa - Tek u ovoj fazi dolazi do ocjenjivanja pojedinih alternativa - u ovom slučaju su to dobavljači WMS softvera. Dodaju se ocjene (bodovi) za svakog dobavljača (alternativu) i za svaki od kriterija. I ovdje uzimamo raspon od 1-10.

Na redu je klasična matematika odnosno množenje pondera (težine) svakog kriterija sa ocjenom po svakom dobavljaču i kriteriju. Kada matematika odradi svoje dobili smo kvantificirano ono što smo na nivou osjećaja već i znali - ili smo se iznenadili i matematika je pokazala onu svoju neumoljivu stranu.

Međutim, ovo nije kraj. Možda smo dobili pobjednika što se tiče kriterija i ocjena, ali ostao je još jedan važan korak - a to je definiranje i ocjena rizika. U nekom slučaju ocjene su na strani jedne alternative, ali su možda i rizici. Iz tog razloga treba analizirati i rizike kako bi odvagnuli i njihov utjecaj na odluku.

 

Definiranje rizika

Prilikom određivanja potencijalnih rizika trebamo pokušati odgovoriti na sljedeća pitanja:

  • Da li je moguće da za te dobavljače imamo pogrešne informacije? Da li su izvori informacija na osnovu kojih smo donijeli određene zaključke i ocjene pouzdani i da li se na njih možemo osloniti. Da li smo provjerili informacije iz više izvora?
  • Što bi moglo krenuti krivo ako se odlučimo za bilo koju alternativu/dobavljača?
  • Što bi moglo spriječiti uspješnu implementaciju ove alternative/dobavljača?

Kada smo definirali pojedine rizike, Svakoj od alternativa treba  dodijeliti potencijalni rizik. Obično se dodjeljuju tri nivoa rizika: Mali, Srednju, Visoki. U našem slučaju smo identificirali sljedeće rizike:

  • Netočne informacije
  • Sučelje s ERP-om
  • Monopol na WMS
  • Održavanje
    • Cijena
    • Resursi
  • Slaba snimka stanja

Kada dodijelimo svakoj alternativi odnosno dobavljaču pripadajući nivo rizika trebamo napraviti dvije stvari:

  • Pogledati one rizike u kojima pojedina alternativa odskače i ima veći rizik od drugih alternativa i
  • odlučiti da li smo u slučaju visokog rizika spremni živjeti s tim rizikom ili ne?

Kada smo odvagnuli rizike i matematika je odradila svoje ostao je još jedan važan sastojak - kako se vi osjećate sa ovom odlukom? Što vam vaš osjećaj u želucu kaže? Da li osjećate da vas nešto smeta i da li vam je nelagodno u vezi sa odlukom koja visi na papiru? Da li vam se čini da ste nešto zaboravili? Ako imate takav osjećaj onda vam preporučam da još jednom prođete kroz sve faze i da provjerite sve informacije koje ste uzeli u obzir te da uključite u proces neke nove ljude kako bi čuli svježi pogled na ovu temu. U svakom slučaju ne treba zanemariti iskustvo koje se javlja kroz vaš osjećaj, ali ne treba donositi odluke samo na osnovu osjećaja.

 

Mozaik Logiko projekata

  • Default
  • Title
  • Date
  • Random
  • U razdoblju od svibnja 2015 do travnja 2016. godine LIM Samobor je nakon intenzivnih investicijskih aktivnosti proveo projekt stabilizacije i optimizacije poslovnih procesa. Projekt je obuhvatio sve poslovne procese tvrtke, a fokus je stavljen na smanjenje troškova. Glavni ciljevi projekta su bili: stabilizirati ukupno poslovanje kroz optimizaciju pojedinih procesa smanjiti
    Read More
  • U suradnji sa tvrtkom Logomatika, LOGIKO je osmislio i napravio novi način provedbe proizvodnih procesa u tvrtci Aloflexpack. Projekt je bio zamišljen da pripremi proizvodne procese za njihovu informatizaciju i automatizaciju kroz sve faze proizvodnje i kroz nekoliko tvornica u sastavu AFP Grupe. Kao što je poznato "jedino što je
    Read More
  • Projekt Optimizacija logistike u tvrtki Polleo Sport izveden je u razdoblju 07/2014 - 02/2015. Logiko konzultanti su pratili klijenta kroz preseljenje skladišne lokacije te napravili pripremu skladišta, dizajn layouta, označavanje skladišta, definiaranje komisionih ruta i zona. Napravljena je kompletna logistička analiza procesa i strukture naloga i stavaka. Definirane su procedure za
    Read More
  • Projekt Optimizacija skladišnih procesa u tvrtki ROTO DINAMIC izveden je u razdoblju 07/2014 - 12/2014. Logiko je pomogao menadžmentu u postavljanju nove organizacijske strukture poduzeća, definiranje pozicije logistike u organizacijskoj matrici te pronalaženje i uspostave vodećeg kadra logistike.
    Read More
  • Seminar je bio poučan inspirativan i pokrenuo je suradnju sa gosp. Zrilićem i njegovim timom suradnika i konzultanata u svrhu modernizacije našeg skladišta i procesa te optimizacije zaliha. U rujnu iste godine cijeli je projekt završen na zadovoljstvo svih uključenih u proces.
    Read More
  • Učinak svega navedenog bio je izrazito pozitivan:Na osnovu rada sa LOGIKO metodom upravljanja zalihama i modulom koji je na osnovu nje razvijen, zalihe su smanjene za 20%. Ova činjenica nam je pomogla da smanjimo troškove logistike i relativno bezbolno premostimo recesiju koja je dolazila. Više ne možemo zamisliti praćenje zaliha
    Read More
  • Benefiti koje smo dobili nakon završetka projekta bili su: Povećana produktivnost skladišta za nekoliko puta (promet poduzeća i na skladištu se drastično povećao, a broj radnika je ostao isti) Lakša i brža inventura Smanjenje hitnih i neisporučenih narudžbi za 30% Daleko veća točnost podataka – konačno smo mogli vjerovati stanju zaliha
    Read More
  • Nakon provedene analize potreba i mogućnosti IT sustava u dijelu matičnih podataka izvršene su prilagodbe kojima su bili uklonjeni uzroci dupliranja matičnih slogova te je u konačnici smanjen broj šifara artikala za 37% što je rezultiralo lakšim i bržim pretraživanjem šifrarnika te manjim brojem grešaka kod zaprimanja i izdavanja. Napravljena
    Read More

Master Class Options

  • Master Class Training PLUS+

    Master Class Training PLUS+

    Master Class Training + Snimka sa prezentacijom i vježbama
    4590 Kn + PDV Know How + Konkretna pitanja treneru/konzultantu Networking + Interakcija i diskusija sa kolegama Primjeri + Sudjelovanje u vježbama i Case Studyima Snimka kompletnog seminara
  • Master Class Training

    Master Class Training

    Puno sudjelovanje na dvodnevnom LOGIKO Master Class trainingu
    3790 kn + PDV Know How + Konkretna pitanja treneru/konzultantu Networking + Interakcija i diskusija sa kolegama Primjeri + Sudjelovanje u vježbama i Case Studyima ---
  • Snimka Master Class Training

    Snimka Master Class Training

    Kompletna snimka Master Class Traininga sa prezentacijom
    1500 kn + PDV Know How + Slušanje odgovora na pitanja polaznika --- Primjeri + Mehanika i praćenje vježbi i Case Studyia Snimka kompletnog seminara
  • 1

O nama

Logiko d.o.o.  dodaje vrijednost svojim klijentima i njihovim kupcima kroz poslovno savjetovanje, prilagođene radionice, coaching te tematske webinare i konferencije.

Kontakt

Za sve informacije dostupni smo:
 info(@) logiko.hr
  +385 1 6602 557
+385 1 6602 557 
 Barčev trg 14, 10000 Zagreb, Croatia
 
Prisutni smo na društvenim mrežama: